گروه آموزشی آمادگی دفاعی کاشان

وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ

گروه آموزشی آمادگی دفاعی کاشان

وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ

این وبلاگ متعلق به گروه آموزشی آمادگی دفاعی مدیریت آموزش وپرورش شهرستان کاشان می باشد.
َاَللَّهُمَّ عَجِّل لِوَلِیِکَ الفَرَج

آخرین نظرات
  • ۱۸ خرداد ۰۰، ۰۸:۰۶ - علیرضا طاهری
    سلام

نقد و بررسی اردوهای راهیان نور ۹۳

چهارشنبه, ۶ اسفند ۱۳۹۳، ۰۳:۳۵ ب.ظ

اردوهای راهیان نور:

پیوند دهنده نسل جدید با نسل جنگ تحمیلی و آشنایی جوانان با واژه های عشق، ایثار و از خودگذشتگی



بسمه تعالی

همه ساله در فصل زمستان و  ایام نوروز با حرکت کاروان‌های مردمی “راهیان نور” عطر خلوص و ایثار از دامن دشت‌های مناطق جنگی دوران دفاع مقدس به مشام می‌رسد.

زائران کوی نور پس از بازدید از یادمان والفجر ۸، کربلای ۵، فکه، دهلاویه، بستان، فاو، بیت‌المقدس و طریق‌القدس با رود کارون و تجسم صحنه عبور رزمندگان از پهنای اروند به‌ وسیله راویان حاضر در شناور آشنا می‌شوند.
در راستای استقلال ارزش‌های دفاع عاشورایی و ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت انتقال ارزش‌های دفاع مقدس نقش تاثیر‌گذاری در تعالی اجتماعی دارد.
عملیاتی شدن برنامه فرهنگی، ارزشی راهیان نور برای حفظ آثار و برکات گنجینه تمام نشدنی دفاع مقدس و در راستای حفاظت از این ارزش‌های گرانقدر بوده است.
یادمان‌های دفاع مقدس و مشهد شهیدان سال‌های جنگ تحمیلی اکنون به یک آوردگاه بزرگ فرهنگی اجتماعی تبدیل شده به گونه‌ای که مردم، به‌ویژه جوانان و نوجوانان با حضور در این مکان‌های مقدس و خاکریزهای خط مقدم جبهه فرهنگی و نبرد با دشمن با تجدید روحیه‌ای مضاعف، سال جدیدشان را آغاز می‌کنند.
نسل جدید تشنه معرفت پاک و اصیل جبهه و جنگ و دلاورمردی انسان‌هایی است که از تمام علایق دنیا بریدند و برای حفظ نظام و ارزش‌های اسلامی از خودگذشتگی را به حد اعلاء رساندند.
سرزمین دفاع مقدس مرز پیوند کربلای خمینی با نینوای حسینی(ع) است.


سفر به مناطق عملیاتی در قالب راهیان نور حرکتی ارزشمند است که انقلاب و نظام را در مقابل دشمنان بیمه می‌کند.
آشنایی جوانان، نوجوانان و خانواده‌ها با محورهای عملیاتی هشت سال دفاع مقدس ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از مهم‌ترین اهداف حضور کاروان‌های راهیان نور در این مناطق است.
این سفر به سوی سرزمین نور به مدت پنج روز رفت و برگشت در نظر گرفته شده است و بدین ترتیب هر کاروان سه شبانه‌روز در مناطق حضور دارند.
مقرهایی جهت اسکان و تغذیه کاروانیان از جمله مقر شهید زین‌الدین در موقعیت شهید شوکت‌پور و مقر شهیدشاطری در خرمشهر در نظر گرفته شده است.
کاروان‌های اعزامی در مدت حضور خود در مناطق عملیاتی از یادمان‌های مختلف بازدید خواهند کرد. کاروان‌های اعزامی در این مدت از مناطق عملیاتی فکه، طلائیه، هویزه، شلمچه، دهلاویه، اروندکنار، فتح‌المبین و پادگان دو کوهه دیدن خواهند کرد.


برگزاری مسابقات فرهنگی، ‌راه‌اندازی ایستگاه‌های بلوتوث، ایجاد نمایشگاه جنگ نرم در اردوگاه‌‌ها، بازدید از موزه دفاع مقدس در خرمشهر، معراج شهدای شهید محمودوند و اجرای رزمایش از جمله برنامه‌هایی است که جهت عموم زائران در نظر گرفته شده است.
حضور خادمان شهدا، مبلغان، راویان، مداحان اهل بیت به همراه کاروان‌ها از دیگر اقداماتی است که جهت ارائه و برگزاری هر چه بهتر اردوی راهیان نور به لحاظ کمی و کیفی در دستور کار قرار گرفته است.

زائران و به ویژه جوانان با شرکت در اردوهای راهیان نور بیش از پیش با ایستادگی‌ها و مقاومت‌های دلیرانه فرزندان این آب و خاک آشنا شده و با الگوگیری از آنها در راه اعتلای نظام جمهوری اسلامی ایران و مقابله با دشمن استوارتر گام بردارند؛ هرچند به واسطه طرح اردوهای راهیان نور دانش‌آموزان در قالب درس آمادگی در طول سال شاهد حضور کاروان‌های راهیان نور در منطقه هستیم، اما با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال روز‌به‌روز بر تعداد کاروان‌ها افزوده می‌شود و با رسیدن به روزهای پایانی اسفندماه و دهه نخست فروردین هر سال اوج حضور کاروان‌ها را شاهد هستیم و زائران از شهرهای مختلف به قصد زیارت راهی کربلای ایران می‌‌شوند. در اردوهای راهیان نور می‌توان همه نوع افراد و گروه‌ها را مشاهده کرد.

ایثار و شهادت، انقلاب اسلامی را بیمه کرده است  و به همین خاطر، دشمنان انقلاب و اسلام درصدد نابودی این فرهنگ هستند.
مقابله با جنگ نرم امروز مستلزم آگاهی و بصیرت است و نباید دلخوش به همان اطلاعات و آگاهی‌های گذشته باشیم؛ چرا که روش‌ها، تاکتیک‌ها و تکنیک‌ها هر روز و هر لحظه در حال تغییر و تحول است.


علم و فناوری سیرصعودی فوق‌العاده‌ای دارد و باید در شرایط کنونی همگام با زمان علم و آگاهیمان را افزایش دهیم.
در برهه کنونی، سکون و بی‌تحرکی نتیجه‌ای جز تسلط بیگانگان و شکست ندارد افزود: یکی از راه کارهای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان فرهنگ‌سازی متناسب با مقوله‌ای که دشمنان بر آن تأکید  و توجه دارند.


تبعیت از ولایت رمز پیروزی رزمندگان در ۸ سال دفاع مقدس بود.
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه و آشنایی آحاد جامعه به ویژه نسل جوان با آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب و اسلام از دستاوردهای ارزنده سفر به مناطق عملیاتی جنوب است.
غیرت و مردانگی از جمله خصایص بارز و آشکار شهدای عزیزمان است و اگر می‌خواهیم دشمن آسیبی به ما نرساند باید اهداف و راه و روش شهیدان را الگوی زندگی فردی و اجتماعی خویش قرار دهیم.
.امروز دشمن از راه‌های مختلف از جمله از طریق فضای مجازی، اینترنت، ماهواره قصد تسخیر ذهن و فکر جوانان و نوجوانان را دارد و باید مسئولان امر به ویژه متولیان فرهنگی کشور اهتمام جدی داشته‌ و از طرق مختلف مانع انحراف جوانان از مسیر اصلی شوند.
شهدا با شهادت خودشان دشمن را مرعوب کردند و به زانو در آورند به همین دلیل دشمنان از ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هراس دارند.
 ما باید علاوه بر بصیرت‌افزایی و تشخیص حق از باطل و دشمن‌شناسی مطیع محض ولی‌فقیه مان باشیم.
مناطق عملیاتی انسان را تحت تاثیر روحی قرار می‌دهد و در انتقال ارزش‌های عاشورایی به نسل‌های آینده نقش تاثیر‌گذاری دارد و این اقدام کاربردی‌ترین اقدام برای انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به نسل آینده است.
راهیان نور تداوم حرکت رزمندگان و حضور مردم تجدید عهد و پیمان با مقام معظم رهبری است.
همه ساله تعداد زیادی از زائران کاروان‌های راهیان نور را جوانان تشکیل می‌دهند که این حرکت خود ضربه محکمی به دشمنان اسلام است‌.
مردم ایران در شرایط جنگ اقتصادی امروز، با مقاومت مقابل تحریم‏ها مسلک شهدا را در زندگی پیاده می‌کنند.
شهدا ستارگان درخشانی هستند و مسیر زندگی را برای هر انسانی که ذره‌ای عقل و معرفت دارد، نشان می‌دهندتصریح کرد: دشمنان با نابود کردن فرهنگ ایثار و شهادت در پی گمراه ساختن جوانان از مسیر درست زندگی هستند.
هر ساله با برگزاری اردوی راهیان نور جوانان، نوجوانان و اقشار مختلف مردم با آرمان‌های شهدا تجدید میثاق می‌کنند چرا که در فرهنگ دینی ایرانیان، شهید و شهادت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
مردم ایران با پیروی از راه و سیره شهدا که یکی از ویژگی‌های آن‌ها داشتن عزم راسخ و اراده قوی بود، حاضر نشدند از سوی دشمنان به انقلاب و نظام اهانتی شود و تا آخرین قطره خون خود ایستادگی کردند.
در شرایط جنگ اقتصادی امروز با مقاومت در مقابل تحریم‏ها مسلک شهدا را در زندگی پیاده می‌کنیم.
امروز دشمن افکار و فرهنگ مردم را نشانه گرفته است و ما باید هوشیارتر از گذشته عمل کنیم و همان‏طور که در تمام عرصه‌ها دشمن همیشه شکست خورده است، اکنون هم مانند گذشته ما باید پیروز میدان باشیم.
با بازخوانی سخنان مقام معظم رهبری در خصوص سبک زندگی اسلامی و رفتار اجتماعی و شیوه زیستن می‌توانیم با برخورداری از امنیت روانی و رفتاری به مقابله با جنگ نرم دشمن برویم.
انتقال ارزش‌ها و رشادت‌های دوران دفاع مقدس به نسل سوم و چهارم انقلاب که جنگ را درک نکرده‌اند باید مورد توجه قرار گیرد.
امرور وظیفه این است که نسل جوان را به‌وسیله نمایشگاه‌ها که با موضوعات متنوع شامل پوشش و حجاب، موج فتنه و… برگزار می‌شود از فتنه‌های دشمن آگاه کرد.
حضور کاروان‌های راهیان نور بهترین فرصت برای انجام این کار فرهنگی است.
برگزاری اردوهای راهیان نور یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین راه‌های مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن است.
حضور در یادمان شهدا و دیدن محل نبرد آنها موجب تقویت روحیه شهادت‌طلبی، ایثار و اعتقاد به آرمان شهیدان می‌شود و کمک می‌کند که همواره این فرهنگ در جامعه جاری و ساری شود.
به برکت خون شهدا ایران، جوانان به درجات رفیع علمی رسیده‌اند و این خود گویای این است که نسل جوان امروز به آرمان‌های انقلاب و راه شهدا وفادار هستند و با شناخت ارزش‌های دفاع مقدس به موفقیت‌های بزرگی دست می‌یابند.

جوانان در این حرکت معنوی با ایثارگری‌ها و از خود‌گذشتگی‌ها دلیرمردان دفاع مقدس آشنا می‌شوند چرا که امنیت و آسایش امروز مرهون خون شهیدان است.
حرکت راهیان نور بهترین راه مقابله با این توطئه‌هاست و مسئولان نیز باید از این حرکت معنوی حمایت و پشتیبانی کنند چرا که تنها تفاوت دفاع مقدس با صحنه قیام کربلا زمان رویداد آن وقایع است.
امروز باید مقابل تحریم دشمنان با صرفه‌جویی، صبر و اسقامت ایستاد.
اشاعه بدحجابی، دین‌گریزی، بی‌تفاوتی، سرگرم‌کردن مردم با مسائل دنیایی و مادی، رواج مسائل غیراخلاقی و دوری از ولایت و عدم حمایت و اطاعت‌پذیری از رهبری از دیگر توطئه‌های دشمنان و بدخواهان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران است.
حفظ هوشیاری، افزایش بصیرت و آگاهی و گوش جان سپردن به فرمایشات مقام معظم رهبری در برهه کنونی و عمل به منویات ایشان در تمامی عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی راهکاری مناسب در تقابل با هجمه‌های دشمنان است.
دشمنان واقف هستند که این فرهنگ ایثار بود که سلطنت دو هزار و ۵۰۰ ساله شاهنشاهی را نابود کرد و انقلاب را پیش برد و همین ایثار و شهادت بود که حماسه ۹ دی را آفرید و فتنه را خنثی کرد.
رابطه ما با استکبار رابطه گرگ و میش است و نباید فریب شعارها و وعده‌ها را بخوریم.
به فضل الهی، با همین روحیه ایثار و شهادت و مقاومت تمامی فتنه‌ها را خنثی خواهیم کرد و نخواهیم گذاشت فردی به آرمان‌های ما دست‌درازی کند.
اردوی راهیان نور در جوانان و نوجوانان به قدری زیاد است که لزوم برنامه‌ریزی دقیق و متنوع برای نهادینه‌سازی این فرهنگ حماسی را می‌طلبد.
اردوی راهیان نور یک دانشگاه است در این دانشگاه باید با برنامه‌ریزی دقیق اهمیت سفر روحانی معنوی که درون‌ساز است و عشق به معنویت را در نسل جوان افزایش می‌دهد، هدایت کنیم.
ترویج فرهنگ شهادت و انتظار از اقداماتی است که به جوانان در کاروان‌های راهیان نور انعکاس داده می‌شود.

 


پیشنهاداتی در رابطه با بهتر برگزار کردن اردوی راهیان نور

۱)برای هر اتوبوس یک نفر را به عنوان مسئول فرهنگی انتخاب کنید تا اهداف فرهنگی شما را در آن اتوبوس دنبال و محقق کند.

 

۲) ببخشید یک لحظه: این طرح خیلی ساده است . مثلاً ۲۰ پوستر در سایزA1  یا  A2طراحی می شود و روی درب ورودی (یا هر مکان استراتژیک و  تابلوی دیگر!) نصب می‌شود. هر روز یک پوستر، از ۲۰ روز مانده به اردو. اگر عنوان ببخشید یک لحظه بزرگ و متن مورد نظر کوچک و کوتاه باشد و طراحیِ طرح هم شکیل و زیبا، اکثر افراد نسبت به مطالعه‌ی پوستر رغبت نشان می‌دهند؛ خصوصاً وقتی ببینند هر روز یک پوستر جدید نصب شده است. متن پوسترها هم می تواند هرچیزی باشد؛ آیه‌ای کوتاه ؛ داستانکی از دفاع مقدس، خاطره‌ای از سیره شهدا، کلامی از شهدا، پیامی از امام خامنه‌ای یا امام خمینی و یا هر چیز دیگر. تنوع نوع مطلب خودش میتواند جذابیت زا باشد.

 

۳)نام اتوبوسها: روی هر اتوبوس برگه ای A3 نصب می‌شود که نام اتوبوس روی آن نوشته شده است. می‌توانید نام اتوبوسها را از کلام و پیام بزرگان یا شهدا یا امام و رهبری انتخاب کنید و زیر نام اتوبوس آن پیام را هم بیاورید . این کار باعث می شود آن پیام حداقل در ذهن اعضای آن اتوبوس حک شود. بلکه نظر من این است که در هر اتوبوس هم چند گروه ایجاد شود تا هنوز هم کار راخت تر شود… چند گروه با نام و سرگروه.

 

۴) کتابخانه سیار: با خودتان تعدادی کتاب جالب و از قبل تعیین شده ببرید . داخل اتوبوس احتمالاً خیلی ها از سر بیکاری هم که شده حاضر به مطالعه می شوند! مسئول فرهنگی هر اتوبوس می تواند بازار گرمی کند و برای هر کدام از کتابها شرح و توضیح و تعریفی کند تا افراد علاقه مند شوند به مطالعه‌ی آن کتابها . پیشنهاد میشود حد الامکان از بردن کتابهای تحلیلی و خسته کننده پرهیز شود و بیشتر از کتابهای مرتبط با فضا و کوتاه و جذاب استفاده شود.

 

۵) تهیه سی دی فرهنگی برای هدیه: به شرکت کنندگان در اردو همان ابتدای کار یک سی دی هدیه بدهید . سی دی ها را می توان حتی به تعداد بسیار زیاد کپی کرد و در نواحی مورد بازدید، بین زائران کاروانهای دیگر هم توزیع کرد تا رسالت توزیع محصولات جبهه فرهنگی کامل‌تر انجام شود. هر چه باشد به قول آقا عرصه فرهنگی عرصه جهاد است.

 

۶) مسابقه عکس

 

۷) مسابقات ادبی: مثل مسابقه داستانک یا شعر یا قطعه‌ی ادبی، خاطره نویسی و … یا مسابقه ای تحت عنوان بهترین خاطره ای که افراد ازشهدا شنیده اند .

 

۸) کتاب در بسته های فرهنگی: اگر به شرکت کنندگان  بسته ای فرهنگی به عنوان هدیه اهدا می کنید

 و حتما در آن کتاب باشد.

 

۹)طرح بحث : قبل از اردو چند موضوع مهم و بحث بر انگیز را انتخاب کنید و روی آنها کمی مطالعه کنید تا بتوانید پیرامون هر کدام از این موضوعات ۵ تا ۱۰ دقیقه در اتوبوس صحبت کنید پس از صحبت شما ، جمع را به شرکت در بحث دعوت کنید تا به نتیجه مطلوب برسید . مثلاً من به عنوان مسئول فرهنگی اتوبوس ۱۰ دقیقه در مورد اینکه “چرا به جنوب میرویم؟” صحبت میکنم و بعد نظرات حاضران را جویا می شوم و بدین ترتیب بحث جریان خواهد گرفت.

 

۱۰) اهدای یک جزوه  و بروشور به هر شرکت کننده : جزوه ها بخاطر حجم کمتر خود و قابلیت تولیدی بودن(بدین معنی که شما خودتان هم می توانید آن را تولید کنید و در آن هر آنچه را که دغدغه شماست مطرح کنید. این ویژگی را کتابها معمولا ندارند)، ابزار کارآمدی هستند و می توانید به تعداد زیاد جزوه مورد نظرتان را تولید کنید تا در منطقه به سایر کاروانها هم برسانید.

 

۱۱) فیلم: تعدادی فیلم جالب و قابل پخش  را از قبل تهیه کنید تا در اتوبوسها پخش شود.

 

۱۲) طرح قرآنی : یک طرح برای ارتباط بیشتر افراد با قرآن در تمام طول زندگی و خصوصا در طول اردو ارائه کنید. این تلاوت روزی دو بار میتواند در داخل اتوبوسها باشد یا در مناطق . در جلسه توجیهی نسبت به آوردن قرآن جیبی توسط شرکت کنندگان تاکید شود .

۱۳)   برگزاری افتتاحیه و اختتامیه برای اردو:بهتر است نام و قالب و درون مایه برنامه به یادواره یک شهید تغییر یابد . این باعث میشود که مخاطب پس از اتمام برنامه احساس کند که چیزی گیرش آمده و تنها مشتی حرف تکراری و کلیشه ای نشنیده است . این کار باعث می شود نخبه های این جبهه ی عظیم هم بیشتر شناخته شوند.

 

۱۴) تجربیاتتان را یاداشت کنید تا به هم در سالهای آینده به کار خودتان بیاید و هم به کار دیگرانی که میخواهند راه شما را ادامه دهند.

۱۵) اگر راوی و یا روحانی دعوت کرده اید حتما در هنگام هماهنگی موضوعات درخواستی خودتان را مطرح کنید تا روی آن مباحث از قبل کار کنند اگر بتوانید از قبل با راوی های خوبی که در سطح کشوری می شناسید هماهنگی کنید هم خوب است،

 

۱۶) در برنامه ریز هایتان برای شرکت کنندگان، زمانی را در روز برای فکر و تأمل خالی بگذارید . باید زمانی باشد تا در آن فضای روحانی ، بتوانند فکر کنند و بر اساس آن فکر تصمیم بگیرند تا هدف نهایی اردو که همانا رسیدن افراد به کمال است، محقق شود.

 

۱۷) کلیپ هایی که در مناطق پخش میشود را در صورت امکان تهیه کنید .

 

۱۸) سرود خوانی: اگر از قبل روی چند سرود حماسی و جذاب  کار کنید تا در هر اتوبوس همخوانی کنید .

 

۱۹) عین متن پیام ها و بیانات مهم  امام و رهبری را به دست دانشجوها برسانید تا با سرمنشا زلال حقایق انقلاب آشنا شوند .

 

۲۰) حضور فعال و نزدیک کادر در بین راهیان

 

۲۱) می توانید برخی جملات کوتاه استراتژیک و ناب را روی شیشه های کناری اتوبوس بچسبانید؛ به این ترتیب که هر کلمه از جمله را روی یک برگه A3 چاپ کرده و سپس روی شیشه های کناری اتوبوس بچسبانید، البته در هر سمت فقط یک جمله.

 

۲۲) بسته های مجموعه کارتی وجود دارد با عناوین مثل “یاد ایام” یا “افلاکیان خاکی” که در اونها کارتهایی وجود داره که یک طرف آنها یک عکس با کیفیت از جبهه و رزمنده ها و … هست و یک طرف اون یک خاطره یا وصیت ….. همچین چیزی برای خاطرات حضرت آقا (مقام معظم رهبری) هم درست شده است.

 

۲۳) استفاده از اوقات مرده:  مثل شب در قرارگاه یا برخی اوقاتی مثل آن.. برای آن هم برنامه ریزی کنید – بحث های از قبل آماده شده – یا پرسش و پاسخ های شهدایی و جبهه ای (شاید با جایزه) یا پخش کلیپ  یا استفاده از راوی یا حتی مراسم سینه زنی شهدایی..

 

۲۴)  بیان کرامات شهدا :امدادهای غیبی که به رزمندگان شده یا برخی کراماتی که از خود شهدا به واسطه مقام معنوی یا توسل به اهل بیت انجام شده است…

 

۲۵) مداحی های متناسب با سر زمین های نور، برای پخش در اتوبوس


التماس دعا


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۰۶
تقریری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی